ANTROPOZOFSKA MEDICINA V MOJIH OČEH

Dr. Ljubica Petrov

Ljubljana, april 2015

Dober večer in dobrodošli.

Moje ime je Marija Ljubica Petrov. Sem mati treh hčera in delam že 17 let na Norveškem kot družinski zdravnik. Odraščala sem na Švedskem in tam tudi študirala medicino. Z antropozofsko medicino se ukvarjam zadnjih 10 let. Antropozofijo sem študirala v Jerni na Švedskem in v Dornachu v Švici. Z njo sem se začela ukvarjati zaradi otrok, ki so obiskovali antropozofski otroški vrtec in zaradi moža, ki je antropozofijo poznal.

Z antropozofijo se je odprl za mene nov svet in mnoge stvari, na katere na fakulteti nisem dobila odgovorov, so se mi z antropozofijo nekako razodele. Antropozofska medicina temelji na šolski medicini, je pa tudi celota za sebe. Za zdravnike pa tudi kogarkoli sicer, ki bi se hotel nečesa zelo hitro naučiti, antropozofija ni. Pravzaprav je antropozofija nekaj, kar se človek, ko jo spozna, uči vse življenje. Antropozofijo je utemeljil dr. Rudolf Steiner, znanstvenik, ki je imel globoke uvide v duhovni svet in celotno človeško naravo. Antropozofsko medicino je utemeljil skupaj z dr. Ito Wegman.

V antropozofski medicini vidimo pri človeku, od katerega izhajamo, pet nivojev, od katerih je odvisno njegovo zdravje. Pet nivojev je, na katerih se bolezen lahko pojavi in pet nivojev je, na katerih bolezni zdravimo. Paracelsus, zdravitelj srednjega veka, je predstavil človeka, kot pentagram, nekako kot cvet, ki pripada nebu in zemlji. Naša predstava človeka, bolezni in ozdravitve je temu blizu.

Narišem pentagram, peterokrako zvezdo in označim konice s petimi črkami. Spodaj desno, kjer si predstavljamo desno nogo človeka, je F, kot oznaka za fizično telo. Drugo nogo spodaj levo, označimo z ET, kot oznako za etrsko telo ali telo življenjskih energij. Desno roko lahko označimo z A, kar naj pomeni astralnost ali duševnost človeka, levo roko pa z I, kar naj označi njegovo duhovno komponento, njegov JAZ. Zgornja konica naj predstavlja glavo, označimo jo s črko S, ki naj predstavlja človekov odnos do duhovnega sveta.

Pet nivojev na katerih se bolezen lahko pojavi in pet nivojev na katerih bolezni zdravimo. Če začnem pri fizičnem telesu človeka, boleznih in zdravljenju lahko rečem, da dobijo otroci, ki svoje fizično telo in imunski sistem vsaj do 7. leta še razvijajo, v antropozofski medicini antibiotike in sredstva za zbijanje temperature le v izjemnih primerih. Kar se cepljenja otrok tiče se ocenjuje individualno ali otrok kakšno cepivo res potrebuje in če menimo, da ga res potrebuje, ga dobi šele po prvem letu starosti. Že od osemdesetih let prejšnjega stoletja vemo, da ima povišana temperatura in aktivnost otroka opraviti z oblikovanjem imunskega sistema. Torej, jo praviloma ne zbijamo. Bakterije in virusi pri 39°C telesne temperature tudi odmro. Dobra terapija infekcije je v naših očeh podpiranje lastnih obrambnih moči bolnika. Ta je boljša kot pet zdravljenj z antibiotiki. Če se neka bolezen dobro pozdravi se ne bo ponovila. Infekcije, ki se sanirajo z dajanjem zdravil za zbijanje temperature, imajo za posledico lahko razvoj kroničnih bolezni. Rudolf Steiner je govoril o epigenetiki. Zunanje okolje in tako tudi načini zdravljenja, vplivajo na naše fizično telo, spreminjajo ga in spremembe so dedne. To je danes tudi znanstveno dokazano. Za dobro zdravje na fizičnem nivoju, je potrebno voditi računa o okoljskih vplivih, torej tudi o načinih zdravljenja. Načini zdravljenja so izjemno pomembni. Pa tudi drugi faktorji. Rudolf Steiner je utemeljil waldorfsko pedagogiko in tudi veliko govoril o pozitivnem vplivu te pedagogike na zdravje otrok. Za fizično zdravje otrok ni vseeno, katero šolo obiskujejo. Otroci, ki se razvijajo v vseh svojih dvanajstih čutilih v ljubezni in v veselju, živijo dolgo in živijo zdravo. Na zdravje močno vpliva tudi prehrana. Samo biološko-dinamična živila zdravje krepijo. Fizično telo krepi tudi Steinerjeva evritmija, zelo poseben način gibanja. Fizično telo krepi življenje v skladu z naravnimi ritmi, škodujejo pa neritmično življenje, pomanjkljiva fizična aktivnost, stres, neravnovesje na nivoju psihe, vse okoljske obremenitve pri čemer moramo v prvi vrsti razmišljati o kemiji v hrani, v naših čistilih, kozmetiki, obleki, pesticidih, ki jih danes zaužijemo že z vodo, o s strupi obremenjenem zraku in tako dalje. Ti naše fizično telo uničujejo. Kar se pomena zdrave prehrane tiče naj omenim raziskavo s podganami, ki so jih hranili z različnimi kvalitetami mleka. Ena generacija je dobivala surovo biodinamično kravje mleko, druga trajno homogenizirano in pasterizirano mleko, tretja kondenzirano mleko ali mleko v prahu. Mleka krav, ki jih krmijo z gensko spremenjenimi rastlinami takrat še ni bilo in predstavlja danes dodatni riziko nepredvidljivih razsežnosti. Po nekaj generacijah, je populacija, ki je dobivala biološko-dinamično surovo mleko ostala zdrava in je imela veliko potomstva, pri drugih vrstah mleka je bilo zdravje mnogo slabše. Podgane, ki so jih krmili z mlekom v prahu in kondenziranim mlekom, so kazale močno degeneracijo in oblikovanje tumorjev.

Vse kar se v fizičnem telesu dogaja, na nek način lahko ugotovimo. Tudi antropozofski zdravniki vzamemo kri, delamo rentgenske posnetke. Marsikaj tudi zdravimo s travmatologijo ali kirurgijo. Vnetje pljuč zdravimo tudi antropozofski zdravniki včasih z antibiotiki. Če pa ni tako resna stvar, dajemo homeopatska zdravila. Naš princip zdravljenja je praviloma, da pacientu dovolimo, da ima dovolj miru in časa da iz lastnih moči bolezen obvlada in ga podpiramo v procesih ozdravitve. To na nivoju desne noge, našega fizičnega telesa torej.

Če se pomaknemo naprej na nivo organizacije življenjskih sil, k eteričnosti, k levi nogi našega človeka. V naravi razumemo besedo bios kot preobraženo svetlobo. V naravi, v mineralnem in rastlinskem svetu, imamo obilje življenjskih energij, eteričnosti kot jih imenujemo mi. Rastline so od vseh živih bitij v največji meri prežete z njo. Življenjske energije, življenje po sebi, ni merljivo in si ga pogosto ne znamo predstavljati. Človek je živo bitje in za človeka lahko rečemo, da je eteričnost organizacija življenja v človeškem organizmu po sebi. Ko je Dr. Hauschka vprašala Rudolfa Steinerja: »Kaj pa življenje je?«. ji je odgovoril: «Spremljajte ritme, oni vam ga pokažejo.» Življenje vedno spremljajo ritmi. Vse fizično je merljivo, življenje po sebi, eteričnost, pa ni merljiva. Življenja ne moremo prijeti in odnesti s seboj. Vsi pa poznamo ritme, ki nam življenje kažejo, tudi zdravniki poznajo ritme, ritme izločanja hormonov, ritem metabolizma, ritem celjenja ran 7 dni, tudi ritme v katerih se celijo psihične rane poznamo. Leto, včasih tudi dve leti, tako dolgo traja, da se človek po psihičnih prizadetostih v svojem telesu spet počuti doma. Za nas je, kar se eteričnosti tiče, zelo pomemben ritem Lune. Tudi drugi planetarni ritmi, ki pritekajo iz kozmosa, so v očeh antropozofske medicine zelo pomembni, denimo dvoletni ritem Marsa in dvanajstletni ritem Jupitra. Vsi ti ritmi delujejo na nas. Če pogledamo zdravila, velja ugotoviti, da homeopatska zdravila delujejo na nivoju eteričnega. Antropozofska medicina uporablja homeopatska zdravila, ki pa se od običajne homeopatije razlikujejo. Ko predpisujemo homeopatske potence, predpisujemo antropozofski zdravniki nižje potence za področje presnove in okončin, srednje potence za srednji del človeka, ki ga imenujemo ritmični del, za živčno-čutni sistem pa predpisujemo višje potence. Praviloma so to decimalne potence denimo D6, D12 pa do D30. Pri tem se ravnamo po Steinerjevem konceptu tridelnosti človeka, ki je v medicini popolnoma nekaj novega in je skupaj s Steinerjevo štiridelnostjo telesa na drugi strani nekakšen temelj naših pristopov.

Pri človeku je tako, da zavest človeka izčrpava eterično telo, torej življenjske energije človeka. Ko pa v fazi spanja ponoči astralno telo in duh, torej duševnost in JAZ fizično telo zapustita, eteričnost fizično telo okrepi. Zjutraj se zbudimo bolj zdravi. Kar eteričnost, torej življenjske energije pri človeku krepi, je, kot smo omenili, tudi ritmično življenje in seveda biološko-dinamično pridelana hrana, ki krepi eteričnost v človeku po sebi. Negativne psihične vsebine slabijo naše etrsko telo.

Leva roka našega človeka predstavlja duševnost. Govorimo, da ima človek kot tretje, posebno astralno telo ali telo svoje duševnosti. Za oblikovanje zdrave osebnosti je duševnost pomembna. Tako kot so Sonce in zvezde glede na svoje gibanje med seboj v odnosih, tako smo ljudje v medsebojnih odnosih. Dobri odnosi, ki vplivajo na našo duševnost, so vir harmonije in zdravja človeka. Dobro se počutimo v dobrih odnosih. Na področju duševnosti je moderen človek izpostavljen mnogim stiskam. Rekla sem, da ločimo pet nivojev bolezni in pet nivojev zdravljenja. Kaj je torej zdravljenje, kot ga pozna antropozofska medicina, za zdravljenje duševne organizacije? Rudolf Steiner je veliko govoril o umetnostni terapiji. Astralno telo se rado giblje. Torej veliko uporabljamo umetnostno terapijo kot preventivno zdravstveno mero. Veliko uporabljamo slikanje, zelo veliko uporabljamo glasbo, igranje različnih inštrumentov, ne pasivno poslušanje, temveč aktivno igranje, uporabljamo tudi oblikovanje gline. Vedno odvisno od tega, kakšen problem zdravimo. Če gre za zdravljenje bolezni uporabljamo igranje bobnov proti depresivnosti, igranje harfe za hladne bolezni kot rak in depresijo, igranje trobente pri slabi samopodobi. V primeru, da gre za bolečine, naj igra pacient na cimbale. Veliko uporabljamo zdravilno evritmijo. Upam da poznate Steinerjevo evritmijo. Prava revolucije je. Terapija z evritmijo so pozunanjeni gibi funkcij našega telesa, so imitacije gibanja eteričnosti v nas. Za duševnost, kot pravimo mi za astralni organizem, veliko uporabljamo tudi govorno terapijo. Pri vsem tem je zelo pomembno, da je odnos med pacientom in zdravnikom pozitiven, poln iskrenosti in zaupanja. Do izraza mora priti resničen interes zdravnika do pacienta, do izraza mora priti absolutno spoštovanje in avtonomnost. To je za ozdravitev zelo pomembno. K zdravljenju sodi tudi delo na biografiji pacienta, saj se pacient identificira s svojo biografijo in čim bolj se bori proti sebi, tem težje je.

Razlog fizične bolezni je mnogokrat podzavestno na nivoju duše. Antropozofi govorimo o tem, da ima vsaka bolezen tudi svoje poslanstvo. Vedeti moramo, da bolezen ni kazen, saj praviloma pripelje do duševnega razvoja. Prav ta je centralnega pomena. Mi radi rečemo, da so težave darilo dobrega Boga. Človek potrebuje tudi bolezen, da vidi kaj je pomembno in kaj ni pomembno in da dobi priložnost za nov začetek. Ko smo v bolezni, se vedno približujemo svojemu JAZu, torej duhovnosti, bistvenemu v sebi.

Antropozofski zdravniki pravimo, da organizacija našega JAZa mora dominirati nad duševnostjo. Če JAZ, najvišje duhovno, ne dominira nad duševnostjo. pride do bolezni.

Sedaj pa še druga roka, duhovnost, organizacija JAZa. JAZ je pravzaprav nekaj Božjega v nas. In to Božje v nas, nas spremlja skozi inkarnacije. Ta JAZ nikoli ne zboli. JAZ je naša povezava z duhovnim svetom in nas vrača na pravo pot, je kot toplota, ki vse prežema. Karakteristika duha je učljivost, razmišljanje, govor in samozavest. Če pogledamo na primer govor. Glede na to, kakšne so, besede lahko zdravijo ali ubijajo. V mislih, v duhu, lahko živimo skupaj z angeli in višjimi hierarhijami. Ponoči pride k nam naš angel in nam pomaga negovati naše misli. Da se to lahko dogaja pa potrebujemo kot podlago misli, svetlobo in toploto v naših čustvih. Da bi nam angeli lahko pomagali, moramo nositi v mislih svetlobo. Karakteristike duha so misel, čustva in volja, ki nam dajejo sposobnost fizičnega dela, se medsebojno podpirajo in spremljajo. Bolezen volje ima opraviti z duhom časa, ima opraviti z našim idealom in življenjskimi cilji. Rudolf Steiner je pripovedoval, da je materialistična naravnanost ljudi prepreka, da bi se v fazi regeneracije v spanju lahko srečali z višjimi hierarhijami in da je prav s tem povezana vse slabša imunost človeka. Za zdravljenje na področju človeškega JAZa je zato potrebno razviti meditativno življenje. Meditacija pomaga pri zdravljenju.

Za svoje zdravje lahko naredimo nekaj s tem, da uporabimo sile svojega JAZa. Pri tem je odločilnega pomena tudi vprašanje jasne identifikacije in vprašanje resničnosti vsega početja. Vedno moramo misliti tako, da smo naravnani k resnici, da mislimo iz resnice v sebi.

Ena od knjig Rudolfa Steinerja obravnava vprašanje, kako se človek lahko duhovno razvija. V Navodilih ezoteričnega šolanja srečamo poglavje Pot spoznanja. Če se ukvarjamo z vsebino poglavja Pot spoznanja, se bodo mnoge bolezni raztopile kot led na soncu.

Hoditi po stezi notranjega razvoja pa je seveda delo, ki ga mora opravljati pacient sam. Potrebno je delati vaje za krepitev volje in misli kot jih najdemo v knjigi »Kako doseči spoznanja višjih svetov« Rudolfa Steinerja. Tako se v življenju veliko spremeni. Včasih mislijo ljudje, da se je po njihovi zaslugi zgodilo nekaj dobrega, nekaj slabega pa po krivdi drugih. V bistvu pa je drugače. Tako pozitivno kot negativno pripada nam. Če se človek na napakah ne bi učil, se ne bi mogel razvijati. Negativnost je v bistvu zaklad, iz katerega se učimo modrosti in sposobnosti. Pozitivno nam daje moč, ne daje nam pa modrosti. Človek odraste, če hodi po poti spoznanja. Če tega ne delamo, ostanemo vse življenje odraščajoči in odvisni od drugih ljudi.

Mi dajemo pacientom nalogo, da glede na to kakšno bolezen imajo, meditirajo določene vsebine. Pomembna meditacija, ki jo imamo, je meditacija, ki se imenuje «Jaz sem« in nas vodi k lastnemu centru, v notranjost, do vprašanja kdo sem. Zdravniki imajo svoje meditacije. Meditacije za zdravnike krepijo njihovo sposobnost zaznavanja, da postane zdravnik lahko še boljši zdravnik.

Resnica je največji ideal duhovnosti. Je ključ da se dobro razumemo. Samo, če smo dobri, lahko dobro mislimo in tako omogočamo, da misel postaja realnost. Dobrota vodi do ozdravljenja. V antropozofiji govorimo o ljubezni, resnici in svobodi. Za uresničenje človeka moramo stremeti k temu, da so naša realnost.

Če gremo zdaj na peti krak naše zvezde, potem je to duhovna ali spiritualna orientacija človeka. Mi in naše zdravje smo odvisni od duhovne orientiranosti. To je lahko krščanstvo, to je lahko islam, antropozofija, lahko je tudi materializem, če se na primer angažiramo za nekaj materialnega kot denimo za društvo ribičev, ne pa za sebe, za nakupovanje. Pomembno je, da imamo smisel svojega življenja zunaj nas. Pomembno je, da so drugi za nas pomembnejši, kot smo sami sebi. Danes smatramo, da je materializem eden od razlogov depresij, ki se v svetu širijo, dehumanizacije, ki postaja povsod vidna.

Še besedo o salutogenezi. Salutogeneza, skrb za zdravje, je nekaj, pri čemer je duhovna orientiranost človeka izjemno pomembna. V običajni, šolski medicini, govorimo o patogenezi. Običajna medicina se orientira vedno po boleznih, po tistem, kar je že zdravje izgubilo. Pri antropozofiji, pri salutogenezi, gre za orientiranost na zdravo. Gledamo in pazimo na zdravo. Pri antropozofski medicini si zdravnik ogleda vseh pet nivojev pacienta in začenja zdravljenje glede na to, na kateri strani najde problem.

Antropozofska medicina je prisotna v 60 deželah sveta. V Švici in Nemčiji je integrirana v zdravstveni sistem. Antropozofskih zdravnikov je veliko. IPMT se imenuje dodatno šolanje zdravnikov antropozofske medicine in se opravlja v mnogih deželah. Midva prihajava iz Vršca kjer teče IPMT šolanje za antropozofsko specializacijo že tretje leto. Naša tema, ki jo obravnavamo sedaj, je onkologija in psihoterapija. IPMT izobraževanja se pri nas udeležujejo zdravniki, študenti medicine pa tudi zdravstveno osebje. Prisostvuje lahko tudi vsak, ki z medicino neposredno nima opravka in želi preprosto delati na sebi.

To je to kar sem vam imela danes namen povedati.

Odgovor na vprašanje:

Klavir je dosti materialen in pomaga, da se JAZ bolje inkarnira.

Ljudje se rojevamo z različnimi nameni in načrti za naše življenje.

Odgovor na vprašanje:

Nekemu bitju je morda smisel neke reinkarnacije zelo zgodnja smrt In se potem takoj vrne v duhovni svet. Mogoče je imel otrok v svojem načrtu samo še to.

Odgovor na vprašanje:

V antropozofski medicini uporabljamo samo decimalne potence do D30. Prava antropozofska zdravila Doroni, kot jih je imenoval Rudolf Steiner, se razlikujejo od drugih homeopatskih zdravil. Če primerjamo običajna zdravila, zdravila antropozofske medicine in zdravila, kot jih daje homeopatija, lahko rečemo, da je to, kar predpiše običajni zdravnik, nekaj, kar hoče opraviti za pacienta vse delo v zvezi s premagovanjem bolezni. To je primerljivo s tem, da otroku naredimo njegovo domačo nalogo. Homeopatska zdravila najprej pacienta dodatno malo porinejo v bolezen. V antropozofski medicini posredujemo z našimi zdravili bolniku nekakšno sliko zdravja. So slika zdravega telesa. V kardiodoronu so, na primer, zastopane tri rastline, ki jih v duhu Steinerjeve tridelnosti človeka prištevamo k zgornjemu, srednjemu in spodnjemu človeku. Človeku posredujejo sliko zdravja in kažejo ozdravitvi pravo pot. V antropozofiji ne uporabljamo visokih potenc, ker menimo, da znajo spremeniti tudi karmo. Antropozofska medicina vedno lahko pomaga. Nimamo čarobne paličice. Naš pristop do bolezni je popolnoma drugačen kakor je pri šolski medicini. Tudi če je pacient zbolel za najtežjo boleznijo, bo z našimi zdravili kvalitetneje živel in se tudi bolje počutil. Življenje lahko v vsakem primeru podaljšamo več kot šolska medicina. Nihče pa ne more trditi, da lahko prav vse pozdravi.

Odgovor na vprašanje:

Imamo razne vrste sanj. Niso vse sanje odraz sporočila iz duhovnega sveta. Določene sanje lahko vzamemo za terapijo. Pravzaprav naj bi antropozofsko šolan zdravnik čutil, kdaj gre za prava sporočila.